Wietske de Bondt (V5) met haar team winnaar van de EUSO!

Bovenbuurtweg
EUSO EUSO

Op 26 en 27 januari jl werd aan de Radboud Universiteit in Nijmegen de 16e nationale eindronde van de European Union Science Olympiad (EUSO) gehouden.

Het was een spannende tweedaagse, waarbij uiteindelijk het gemengd scholenteam van het Lorentz Casimir Lyceum in Eindhoven (Nena Slaats), CSG Het Streek in Ede (Wietske de Bondt) en het Bernardinuscollege in Heerlen (Miriam Zegelaar) won. Het gemengd scholenteam van het Mencia de Mendoza Lyceum in Breda (Tobias Veerkamp) en het Stedelijk Gymnasium Haarlem (Louw Feenstra en Sebastiaan Hoek) kwam als tweede uit de bus. Het team van het Murmellius Gymnasium in Alkmaar (Daan Koorn, Anna Reinhold en Kim Vo) werd derde.

Karakteristiek bij deze eindronde was dat de leerlingen (in groepjes van drie) alle opdrachten voor de twee toetsdagen meteen bij aanvang kregen en dat ze zelf een goede planning en taakverdeling moesten maken. Zo moest bijvoorbeeld bij een van de onderdelen een stof gesynthetiseerd worden die nog 12 uur moest drogen, voordat er verder mee gegaan kon worden. Het was dus essentieel dat dit onderdeel op vrijdag helemaal afgerond werd en de stof 's nachts kon drogen, zodat zaterdagochtend direct hiermee verder gegaan kon worden.

Naast kennis en vaardigheden, bleken samenwerken en regelmatig afstemmen met elkaar deze keer extra belangrijk om door te dringen tot de top drie.

Jaarlijkse olympiade

De EUSO vindt jaarlijks plaats en is bedoeld om leerlingen te enthousiasmeren voor science & technologie en hen uit te dagen en de kans te geven te excelleren. Deelnemers zijn bij de start van de wedstrijd 16 jaar of jonger en voeren in teams van drie personen interessant wetenschappelijk onderzoek uit op het gebied van natuurkunde, scheikunde en biologie. Naast kennis en praktische vaardigheden zijn plannen, samenwerken en verdelen van taken belangrijke aspecten bij deze teamwedstrijd.

De onderzoeksopdrachten

De leerlingen deden onderzoek aan vitamine B12. Vitamine B12 is ontdekt in 1948 en ondanks dat de structuur ervan al is opgelost in 1956, is de precieze werking nog niet geheel opgehelderd. Aan de hand van een modelsysteem maakten en analyseerden de leerlingen zelf een vergelijkbare stof, waarbij het metaal cobalt een belangrijke rol speelt.

Verder bekeken de leerlingen rode uien en waterpest en gingen ze na hoe het zoutgehalte het floreren van deze planten beïnvloedt en wat te veel zout met de plantencellen doet.

Bij een derde onderdeel bepaalden de leerlingen het vermogen en de elektrische weerstand van een waterkoker, rekening houdend met de energie die door afkoeling verloren gaat aan de omgeving. Ze kregen daarvoor geen 'kant-en-klare' procedure aangereikt, maar moesten zelf een plan bedenken.

De leerlingen hebben met enthousiasme aan de opdrachten gewerkt, waarbij hun gezamenlijke kennis, vaardigheden en creativiteit ten volle werden benut.

De regionale voorrondes werden gehouden op Universiteit Leiden (UL), Universiteit Maastricht (UU), Universiteit Twente (UT), Universiteit Utrecht (UU), Wageningen Universiteit (WU), Radboud Universiteit (RU)) en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).

Dit jaar deden aan deze regionale voorrondes circa 150 havo- en vwo-teams mee en de beste tien teams daarvan mochten meedoen aan de nationale eindronde aan de Radboud Universiteit.

Deze pagina delen